HVAD JEG HAR LÆRT DET SIDSTE ÅRS TID

Som ung, så oplever man jo en hel del hele tiden, og man lærer også af sine fejltagelser og sine erfaringer. Jeg har derfor tænkt mig, at dele lidt gode råd til jer - ting jeg har lært det sidste års tid.

Picture found on weheartit.com

Man vil miste tætte venner/kærester 
Som I ved, så blev jeg dumpet lidt grusomt i starten af december, hvor jeg lærte, at det man går og tror er det bedste, der nogensinde er sket én - faktisk kan ende med at såre en ligeså hårdt i den modsatte retning. Så har jeg også mistet et par tætte veninder, jeg havde forestillet mig skulle være der indtil vi bliver gamle og grå, og sidder og drikker vin på verandaen.
Jeg siger ikke, at I ikke skal lære nye mennesker at kende, for det er helt sikkert en fantastisk følelse. I skal heller ikke være bange for at åbne døren indtil kærligheden. 
Det I skal lære ved det her, er at man skal se positivt på tingene efterfølgende. Ja, det kan være utrolig hårdt de første måneders tid, imens ens hverdag skal justeres, men det positive er, at du har plads til at møde nye mennesker, og tid til at give dig selv fuldt ud igen til en, der forhåbentlig er dét mere værd. 

Lad være med at udskyd lektierne
Det her er noget jeg har lært efter at være startet på gymnasiet. Det bliver bare stressende i den sidste ende - noget som man ikke har tid til, hvis man værdsætter en god nats søvn.
Jeg er typen, der skriver mine lektier ned, så snart de kommer på lectio. Og så laver jeg dem ligeledes så hurtigt jeg kan, hvorefter jeg streger dem ud i min kalender. På den måde prioriterer jeg mine lektier.
Jeg er også god til, hvis jeg kan se jeg er væk en hel weekend, at få lavet alle mandagens lektier, torsdag aften, så jeg kan få en god weekend.

Hvis der er noget, der gør en ked af det, så skal man sige det
Jeg har personligt fået nok af, at man bullshitter hinanden bag hinandens rygge, og så lader som ingenting når vedkommende er til stede. Man skal sige til, når der er noget, der sårer en, for i længden vil man blive et gladere menneske. Det er også meget nemmere at komme igennem dagen, når man ikke har så tung en byrde liggende på sine skuldre.

Fordomme, og at "bedømme en bog på coveret"
Noget vi alle sammen godt kan komme til når vi møder nye mennesker. Vi har fordomme om personen ud fra, hvad andre folk har sagt. Vi bedømmer folk ud fra deres attitude efter 2 minutter. Men det skal vi altså ikke! Folk skal have en chance for at løsne op, og vise hvem man egentlig er - for de kan være nervøse og generte første gang man møder nye mennesker. 
Hvis man bare lukker af med det samme, så mister man muligheden for at lære nogle helt igennem fantastiske personer at kende.

Spar nu på de penge, altså!
Jeg kan ikke sige det nok, og det kan min søde kusine (tjek hendes blog) heller ikke. Man fortryder det i stor stil, når man bare klatter pengene væk og man sidder til sidst og ikke aner, hvor de røg hen. Spar på pengene, tænk dig om en ekstra gang. 
Det lærte jeg, og wupti.. jeg havde penge til både en seng og en rejse, samt shopping og hyggelige caféture. Det kan altså godt betale sig, at tænke sig om en ekstra gang i Tiger.

Kan du nikke genkendende til nogle af disse råd?
Har ud nogle du vil tilføje?

// I have learned a lot from my mistakes and experiences the past year, and I decided, that I wanted to share it with you guys, so you won't make my mistakes.
If you lose someone, don't be too scared to look at the positive site of it ~ Don't wait with your homework to the last minute, you will regret it ~ If there's something that makes you sad, talk about it, and say it to the person ~ Don't judge "a book by it's cover", don't judge people before you have given them a change, to show you the real them ~ Safe your money. Don't just use them on crap, but think about what you use them on.
Do you have any other advice, you'd like to add? //




Ingen kommentarer:

Send en kommentar