EKSAMENSFORBEREDELSE

Nu er vi alle sammen nået til den tid på året, hvor vi skal op til en masse eksaminer - både skriftlige og mundtlige. Jeg plejer hvert år, at give mine bedste tips med på vejen, så i år er selvfølgelig ikke en undtagelse. Jeg vil dog også lægge meget vægt på eksamensangst i dag, da vi desværre er en del mennesker, der lider af det.

Pictures found on weheartit.com

Hvordan forbereder man sig bedst muligt?
Jeg satte mig ned i pages/word og lavede et dokument, hvor jeg skrev alle datoer ned indtil min sidste eksamen. Så satte jeg mine eksaminer ind med forskellige farver, og så kunne jeg se, hvor lang tid jeg havde til de forskellige eksaminer. Bagefter begyndte jeg at skrive en lille ting ned, der skulle laves til hver eksamen. Fx skal man læse mere op til matematik, end engelsk, så de lappede lidt ind over hinanden. Altså jeg fik disponeret min tid fornuftigt.
Men lad være med at tro, at du kan sidde og læse 5 timer i streg - det kan du ikke. Start med de små ting, og bliv så ekstra glad, hvis du har overskud til mere den dag.

Tag et break
For mig kan det godt blive det samme mønster, hvis jeg bare sidder derhjemme og læser hver dag. Så jeg har også fundet en lille aktivitet hver dag, så man kommer lidt ud. Da jeg var syg var mit break bare at se lidt serier. Jeg har også været nede i byen og svinge kreditkortet til lidt shopping. Jeg har været på en hyggelig cafétur og jeg har været i biografen. 
Det behøver ikke at være noget, der koster penge - det kan også sagtens være at sætte sig ud i solen og læse en god bog, som forøvrigt er noget jeg vil gøre når dette indlæg er skrevet færdigt.

Et ordentligt måltid
Selvom du "bare" er hjemme, så er det vigtigt, at du får noget ordentligt mad og drikke ned i maven, for at du kan koncentrere dig. Jeg har personligt fået en lille bolle når jeg stod op, og så lavet en lækker salat til frokost. 

Lad være med at sov dagen væk
Jeg ved godt, hvor dejlig en tanke det er, at man kan sove dagen væk. Men lad være med det. Sæt evt. en alarm til klokken 10 - du får stadig sovet længe, men du har samtidig tid til at nå noget i løbet af din dag. 

Eksamensangst - hvordan kan man hjælpe sig selv?
Hvis du ligesom mig, er en person, der lider af eksamensangst, så kan disse råd måske hjælpe dig lidt.
Jeg har efterhånden været oppe til en del eksaminer, så jeg har også lært at hjælpe mig selv lidt, så min angst er til at leve med, og at jeg ikke besvimer og sådanne ting. 
Det er vigtigt for mig, at stå op i ordentlig tid og ikke stresse over om jeg husker alt. Så pak alting ned i en taske stille og roligt og spis et godt måltid inden du tager afsted.
Det er vigtigt at drikke vand inden, så du har fået nok væske også.
Så kan jeg personligt godt lide at være på stedet minimum en halv time før, det giver mig ro i kroppen.
Jeg tager som oftest nogle høretelefoner i ørerne og lytter til opmuntrende musik, samtidig med at jeg fokuserer meget på, at fortælle mig selv, at alt nok skal gå fint - samtidig med at jeg får trukket vejret dybt.
En positiv ting for lærer og censor, er hvis du fortæller dem, at du er meget nervøs inden du kommer igang - for så tager de også mere hensyn til, at du sidder og stammer og måske går lidt i sort engang imellem.

Det råd, der har hjulpet mig mest, er den opmuntrende musik. Jeg har som oftest en eller to sange på repeat, så de når at komme ordentlig ind og sidde fast i mit hoved.

Har du nogle gode tips?

// I'm talking a bit about how you can prepare yourself for the exams, and what to do if you have anxiety for the exams //
















Ingen kommentarer:

Send en kommentar